Plafonare energie electrica pentru clienti casnici

Energie electrica

Gaze naturale

Incetarea aplicabilitatii schemei de sprijin pentru energie electrica, incepand cu 1 iulie 2025

Premier Energy Furnizare informeaza clientii finali ca, incepand cu data de 1 iulie 2025, se va incheia aplicabilitatea schemei de sprijin pentru energie electrica, instituita prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6/2025, cu modificarile si completarile ulterioare.

Aceasta modificare legislativa va avea impact asupra modului de facturare si a preturilor finale aplicate clientilor nostri, in functie de tipul de contract incheiat.

 

Ce se schimba pentru clientii cu contract in regim concurential sau serviciu universal?

Incepand cu 1 iulie 2025, pretul final facturat pentru energia electrica va fi pretul contractual, care poate fi:

  • pretul comunicat la momentul semnarii contractului de furnizare;
  • pretul comunicat ulterior in cadrul unei notificari privind actualizarea conditiilor economice.

 

Ce se schimba pentru clientii aflati in regim de ultima instanta (UI)?

Pentru clientii preluati in regim de ultima instanta, pretul final al energiei electrice se va stabili in conformitate cu:

  • Regulamentul privind furnizarea de ultima instanta a energiei electrice;
  • Contractul-cadru aprobat prin Ordinul ANRE nr. 91/2022, cu modificarile si completarile ulterioare.

P_FUI = C_ach_realizat + C_fz + C_t [lei/kWh]

Unde:

C_ach_realizat – componenta de achizitie egala cu pretul mediu de achizitie a energiei necesare clientilor preluati (inclusiv transfer intern pentru FUI care detin si licenta de producator), inclusiv tariful Tg (introducere in retea), calculata astfel:

C_ach_realizat = C_ach_PZU + C_achiz_DEZ

C_ach_PZU – pretul de achizitie realizat pe portofoliul FUI, luand in calcul pretul orar din Piata pentru Ziua Urmatoare (PZU), conform profilului de consum prognozat.

C_ach_DEZ – pret calculat ca urmare a costului dezechilibrelor dintre prognoza si consumul realizat, conform preturilor din Piata de Echilibrare (PRE).

C_fz – componenta de furnizare, stabilita de FUI, care include costurile realizate si o cota rezonabila de profit, care nu poate depasi media cotelor de profit din contractele concurentiale active [lei/kWh].

C_t – tarifele reglementate pentru serviciile de retea aplicabile in luna respectiva (distributie, transport – componenta de extragere, servicii de sistem), plus taxele, impozitele si contributiile stabilite prin acte normative in vigoare.

Furnizorul de Ultima Instanta va publica pe site-ul propriu, in termen de maximum 12 zile lucratoare de la comunicarea dezechilibrelor lunare, preturile finale defalcate pe fiecare componenta.

 

Exceptii

In cazul in care se solicita plata in avans sau constituirea unei garantii, pretul de referinta utilizat este cel mediu ponderat al PZU din luna anterioara lunii de consum.

Daca, pentru anumite perioade, alte acte normative stabilesc preturi, componente de pret sau modalitati de facturare diferite, se vor aplica prevederile respective.

 

Informatii utile pentru clienti

Schimbarea furnizorului de energie electrica este gratuita, simpla si fara modificari tehnice.
Clientii pot opta pentru:

  • negocierea directa a pretului si conditiilor comerciale;
  • acceptarea unei oferte propuse de un furnizor licentiat;
  • selectarea furnizorului prin proceduri specifice de achizitie sau licitatie publica.

Pentru a compara ofertele disponibile pe piata, puteti utiliza aplicatia online „Comparator oferte-tip de furnizare a energiei electrice”, dezvoltata de ANRE.

Pentru asistenta suplimentara sau pentru sprijin in alegerea celei mai potrivite oferte, te invitam sa ne contactezi prin metodele de contact de aici.

Informatii despre plafonarea preturilor la energie electrica conform prevederilor O.U.G. Nr. 6/2025 si O.U.G. Nr. 27/2022

CLIENT CASNIC

1. Ce inseamna plafonarea preturilor? Cum si cui se aplica?

Conform prevederilor OUG 6/2025 si O.U.G nr. 27/2022, cu modificarile uterioare, pretul final al energiei electrice facturat de catre furnizori pana la 30 iunie 2025, in cazul clientilor casnici de energie electrica, este de:

  • maximum 0,68 lei/kWh, cu TVA inclus, pentru consumul realizat in pana la data de 30 iunie 2025 de catre urmatoarele categorii de clienti:
    1. clientii casnici al caror consum lunar este cuprins intre 0 si 100 kWh inclusiv;
    2. clientii casnici la al caror loc de consum locuiesc persoane care utilizeaza dispozitive, aparate sau echipamente medicale necesare efectuarii tratamentelor, pe baza confirmarii de la medicul specialist si a unei cereri depuse la furnizor;
    3. clientii casnici care au in intretinere cel putin 3 copii cu varsta de pana in 18 ani, respectiv 26 de ani, in cazul in care urmeaza o forma de invatamant, in baza unei cereri si a unei declaratii pe propria raspundere;
    4. clientii casnici familii monoparentale care au in intretinere cel putin un copil cu varsta de pana la 18 ani, respectiv 26 ani in cazul in care urmeaza o forma de invatamant, in baza unei cereri si a unei declaratii pe propria raspundere*;
  • maximum 0,80 lei/kWh, cu TVA inclus, clientii casnici al caror consum lunar la locul de consum este cuprins intre 100,01 si 255 kWh; consumul de energie electrica cuprins intre 255 si 300 kWh/luna se factureaza la pretul de maximum 1,3 lei kWh, cu TVA inclus;
  • maximum 1,3 lei/kWh, cu TVA inclus, in cazul in care consumul depaseste 300 kWh/luna intregul consum se factureaza la acest pret;

* Modelele solicitarii si declaratiei pe propria raspundere sunt disponibile in sectiunea Documente necesare clientilor casnici pentru a beneficia de plafonare precum si in oricare din Centrele de Relatii cu Clientii Premier Energy Furnizare.

Pretul final facturat plafonat se aplica de la data de intai a lunii urmatoare celei in care s-au depus cererea si declaratia pe propria raspundere.

Pana la data de 30 iunie 2025, pentru perioadele de facturare pentru care consumul se stabileste in baza indexului citit si transmis de catre client (autocitire), incadrarea in transele de consum pentru aplicarea pretului plafonat se realizeaza pe baza consumului de energie electrica determinat luand in considerare indexul transmis de catre client. In cazul in care intervalul de citire de catre operatorul de distributie este cel stabilit prin dispozitiile legale in vigoare, consumul aferent fiecarei perioade de facturare cuprinse intre doua citiri ale contorului se stabileste ca produs intre numarul de zile ale perioadei de facturare si consumul mediu zilnic, incadrarea si facturarea clientului fiind in conformitate cu transele de consum aferente.

In cazul in care citirea contorului se realizeaza la un interval mai mare decat cel de 3 luni prevazut de legislatia in vigoare, regularizarea consumului de energie electrica se realizeaza prin raportare la ultimul index citit si comunicat de catre client (autocitire)/Operator de distributie, incadrarea in transele de consum pentru perioada de facturare fiind realizata in baza consumului stabilit ca diferenta intre indexul citit si comunicat de catre Operatorul de distributie si indexul citit si comunicat de client (autocitire)/OD.

2. Ce trebuie sa fac ca sa beneficiez de plafonarea facturilor la energie electrica?

In cazul clientilor finali casnici, pretul final plafonat la energie electrica se aplica astfel:
  • clientul final casnic beneficiaza automat de pretul plafonat la care se incadreaza conform consumului lunar cu exceptia clientilor casnici din categoriile speciale mentionate la art. 1 alin. 1 lit. a subpunctele ii, iii si iv din OUG 27/2022, cu modificarile si completarile ulterioare si respectiv din OUG 6/2025 (la al caror loc de consum locuiesc persoane care utilizeaza dispozitive, aparate sau echipamente medicale necesare efectuarii tratamentelor, care au in intretinere cel putin 3 copii cu varsta de pana in 18 ani, respectiv 26 de ani, in cazul in care urmeaza o forma de invatamant si clientii casnici familii monoparentale, care au in intretinere cel putin un copil cu varsta de pana la 18 ani, respectiv 26 ani in cazul in care urmeaza o forma de invatamant) care beneficiaza de plafonare in luna urmatoare depunerii documentelor necesare mentionate mai sus la pct. 1.
* Modelele solicitarii si declaratiei pe propria raspundere sunt disponibile in sectiunea Documente necesare clientilor casnici pentru a beneficia de plafonare precum si in oricare din Centrele de Relatii cu Clientii Premier Energy Furnizare.

3. Cum pot depune documentele pentru a beneficia de plafonare conform legii?

Canalele de comunicare prin care puteti transmite documentele semnate sunt urmatoarele:
  • online, prin transmiterea unei solicitari in secțiunea “Contact” → Formular contact
  • servicii de curierat, la adresa din localitatea Targu Jiu, strada Depozitelor, numarul 2, judetul Gorj, cod postal, 210238;
  • direct, la oricare din Centrele de Relatii cu Clientii Premier Energy Furnizare, cu programarea in prealabil a vizitei pentru 0 timp de asteptare, care poate fi efectuata accesand premiere.stvstaging.ro/rezervare-online/ sau telefonic, apeland numarul 0251 408 004, de luni pana vineri, in intervalul orar 08:00 – 20:00.
IMPORTANT Declaratiile si documentele valabil depuse la furnizorii de energie pana la momentul intrarii in vigoare a OUG 6/2025, in aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 27/2022, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt valabile si produc efecte juridice pentru toate operatiunile si faptele administrative reglementate de prezenta ordonanta de urgenta.

Ordonanta de urgenta nr. 6/2025 privind plafonare preturilor la energie poate fi consultata aici.

Informatiile privind plafonare la energie electrica, pentru clienti casnici, in perioada 1 ianuarie 2023 – 31 martie 2025 pot fi consultate aici.

Informatiile privind plafonare la energie electrica, pentru clienti casnici, in perioada 1 septembrie 2022– 15 decembrie 2022 pot fi consultate aici.
 
Informatiile privind plafonare la energie electrica, pentru clienti casnici, in perioada 1 aprilie 2022– 31 august 2022 pot fi consultate aici.